Üdvözöllek az oldalamon! Köszönöm, hogy megtisztelsz a látogatásoddal!

2022. június 15., szerda

Kinyílt a lelkem (Hevér Krisztina-díj)

 

A fül-orr-gégészeti osztály reggeli vizitelő orvosok arcán a tanácstalanságot látom. Bár ekkor még 14 éves vagyok, és nincsen rutinom az effajta kommunikáció megértésében, a bizonytalanság érzése  mégis betölti a kórterem légterét. Tény: alsó, felső légúti gyulladások , légcső szűkülettel tetézve. Az ország legjobbjának tartott fül-orr-gégészeti professzora összedugja a fejét a többi orvossal és válaszokat keresnek a problémára. Születési rendellenesség? Fejlődési rendellenesség? Nem véletlenül esik egybe a kamaszkorral, a hormonok játéka lehet? Esetleg autoimmun folyamat? Ekkor 1988-at írunk. Az orvostudomány nem tart még azon a szinten, hogy a szervezet saját maga ellen való fellépését különböző vizsgálatokkal tudja alátámasztani. Marad a kísérlet, 12 napig 8 mg szteroid. A hatás elmarad, az autoimmun folyamat nem bizonyított.

A légcsövem lágy gyűrűt von maga köré, a levegőm egyre fogy. 14 évesen átélem a gégemetszés borzalmát. Először. Aztán életem során még további három alkalommal nézek farkasszemet a szikével.

Orvosilag nincsen magyarázat a jelenségre, tény, hogy a gége szűk, logikus megoldás a tágítás. Először kimozdul a tágító a helyéről, a tüdő felé veszi az irányt, életveszélyes állapotban tolnak be a műtő ajtaján. Második próbálkozás után egy köhögési roham következtében lenyelem a műanyag tágítót. Senkit nem izgat, hogy hová lett, esetleg meg kéne keresni.  Ez már apró dolog a fulladásomhoz képest, nincsen idő a tágító keresésével foglalkozni, szuper biztos megoldásra van szükség. 16 évesen kapok egy olyan műanyag tágítót a gégekanül fölé, ami a két hangszalagot teljesen mozdulatlanságra ítéli fél évre. A tágító eltávolítása után kiderül, hogy az egyik hangszálam a végleges dermedtség állapotát ölti magára.

A négy év statisztikája: három gégemetszés, három gégetágítás, kisebb-nagyobb beavatkozások, a hangos beszéd képességének elvesztése. Utólag kiderül, hogy mindez feleslegesen.

Négy év küzdelem után úgy tűnik a helyzet megoldódik. Az orvosokat elégedettség tölti el, orvosi szempontból mindenképp publikációra alkalmas eredmény,  tapasztalatukat megosztják az egyik orvosi lap “esetismertetés” rovatában is.

Kamaszkorom a kórházi és műtétekkel teli emlékekkel zárul. A sok nehézség ellenére mégis szerencsésnek érzem magam, barátokat találok a nővérek között, ámulattal nézem a foglalkozásuk minden szépségét és nehézségét. Eldöntöm, hogy nővér leszek.

18 évesen kerülök ki a kórházi körforgásból, megkésett pályaválasztás előtt állok. Az ápolói, nővéri elhivatottság nagyon kemény fizikai munka, nem ajánlja az orvosom.

A székelyföldön eltöltött 14 évem alatt kapott vallásos nevelésem ekkor teljesedik ki.

Az Istenbe való hitem optimizmussal és reménnyel tölt el. Nem hátrafelé nézek, tervezéssel, vágyakkal , ötletekkel indulok el a fiatal felnőtt utamon.

Élem a normális (?) életemet. Befejezem az elmaradt iskolai tanulmányaimat, könyvtárosi pályát választok. Szórakozni járok, barátokkal kirándulásokat szervezünk, edzeni járok heti több alkalommal,  fiúkkal ismerkedek, randikra izgalommal készülök. De nem felhőtlenül. A nyakamat körbeölelő műtéti hegek és a suttogó hangom árulkodik a múltamról. Néha érzem ennek a hátrányát.

Megismerkedek egy fiúval, akit nem zavarnak a testi hibáim. Lát mögöttük engem. Látja a lelkemet megismeri a személyiségemet. Elárulja ő is a nagy titkát, fél fülére nem hall. Érzünk ebben valami eleve elrendelést, minket az Isten is egymásnak teremtett. Megkéri a kezem. Igent mondok. Én suttogva beszélek, ő fél fülére süket. Istennek is lehetnek tréfás napjai.

Amikor a terhességi teszt pozitív lesz, aggódva gondolok arra, hogy a szervezetem kevesebb levegővel (a műtétek után maradt hegek miatt), hogy fog megbirkózni a nem mindennapi feladattal. Gyönyörű, egészséges fiam születik. Életemben először kezdem el tisztelni a testemet, és elgondolkodni azon, hogy milyen csodákra is képes.

De hamar rájövök, hogy milyen esendő és sérülékeny is egyben. Az éjszakai csecsemőápolás, a csökkentett alvással töltött idő próbára teszi a szervezetemet.

32 éves koromban 14 év kezelés nélküli nyugalmi állapot után megindul a lavina, és sodor magával mindent.

A folyamatos fülgyulladás mögött egy arcüreg polip áll. A szövettan negatív - mondja a 14 éves koromtól ismert orvos. Megkönnyebbülten sóhajtok fel, de az ő arca aggódást tükröz.

Pár nap múlva telefonon kér, hogy keressem fel az újrakért szövettani vizsgálat eredmény miatt.

Nekem már régen is gyanús volt - mondja az orvos. Autoimmun betegsége van, amivel száz évig is élhet akár de kezelni kell - miközben megnyugtatóan a kezét a kezemre teszi.

Kimondja a kulcsszót: igazolt Wegener granulomatosis. Nem tudom megjegyezni ezt a fura nevet,  kérem, hogy írja fel egy darab papírra.

A sok-sok miértre meglett a válasz 16 év után. Megkönnyebbülés jár át, és a remény, hogy kezeléssel minden rendben lesz.

Bár a testemben zajló agresszív folyamat egyre erősebb tüneteket, és egyre jobban kiterjedő területeket “hódít” meg, a remény soha nem hagy magamra.

Nem hagyom győzni a betegségtudatomat, a kórházi ágyon a pizsama helyett a szép színes pólóimmal erősítem magamban, hogy átmeneti állapot, és az emberi méltóságom megőrzéséhez minden nap teszek valamit. Teszek magamért. Teszek a lelkemért. És szükséges, hogy az elmémért is tegyek. Nehéz feladat.

Pár hónap alatt magának követeli a jobb fülem hallásának kb. 80 százalékát. A tüdőm jobb oldalát is “lázba hozta”.

A jobb szemem látóidegét is sikerült megkaparintania, a szaglásomat és az ízlelésemet teljesen megszüntette.

A szteroid miatt a csontom ritkul, a bőröm “eltűnik”, az inzulinrezisztencia társamul szegődik. A három hónapig hordott sztómazsák is a listára kerül. A hegek térképként terülnek el a végtagjaimon.

Agresszív kezelésre van szükség. Sírva fakadok amikor meghallom a szükséges szteroid mennyiséget.

Új tanulási szakasz kezdődik az életemben..

Állok a tükörrel szemben és belenézve csak a tekintet a régi, a test amit látok, olyan mintha valaki másé lenne. Nem az enyém, nem akarom, nem ilyet álmodtam. A duci gyerekkorom után sok fáradtságos munkával és kitartással végre az lehettem aki mindig is szerettem volna lenni. Legalábbis testileg. Felvehetek olyan ruhákat, amik tetszenek, amelyekről úgy gondolom, hogy jól áll és amiben jól érzem magam. Évekig élvezhettem és élveztem a hosszú évek sok-sok tornájával elért eredményt. Tudom a módját, hogy hogyan tartsam meg ezt az állapotot. Odafigyelek az étkezésre és a folyamatos tornára. Büszke vagyok magamra amikor szülés után rálépek a mérlegre és 1 kiló pluszt mutat.

Aztán jön a fellángolás és jön az a gyógyszer, amely nem ismer kegyelmet a kilóimra és a külső megjelenésemre nézve. Átalakít mindent, hol leszed dolgokat, hol máshova rak olyan többletet, amitől kezdem magam nagyon rosszul érezni. Keresem a tükörben a régi arcomat, régi, lefogyott, csinos testemet.

Nem igaz! Nem is akarok tükörbe nézni. Ha mégis véletlenül belepillantok, egy idegen arc néz vissza rám.. Identitástudatom fenekestül felfordul. Ki vagyok. Mi vagyok? Miért vagyok? Jó(l) vagyok? A testi változás a lelki kudarcot is maga után hurcolja. Minél jobban hasonlítok egy felfúvódott holdhoz, lelkem annál mélyebbre jut.

Meglepett arcok, kikerekedett tekintetek, a sokszor tapintatlan kérdések sem tesznek túl jót a belső világomnak. Könnyebb új ismeretségeket kötni olyanokkal, akik előtt "tiszta lappal" indulok, nem kell magyarázkodnom, és nem kell a kellemetlen kérdésekre kényelmetlenül zavaró válaszokat adnom.

Már nem elég a jól bevált módszerem a "majdnemtökéletes" énképemhez. Hiába számolom  a kalóriákat, hiába izzadok a súlyzók alatt, a gyógyszer ellenem dolgozik. Nincs más választásom, el kell fogadnom a (pillanatnyilag) megmásíthatatlan helyzetet. Pozitív gondolkodás, istenhit, meggyőzés a tényről, hogy muszáj állapot, kevésnek bizonyul hosszú hetekig, hónapig.

Elkezdem tanulni magamat. Ismerkedem a külsőmmel, belsőmmel. Nem egyszerű, de amikor újra szívesen találkozom régen látott ismerősökkel, elhanyagolt barátokkal, amikor nem zavar, hogy magyarázkodnom kell, és már nem is akarok magyarázkodni, amikor nem kérdezem Istentől újra és újra, hogy miért pont én , és miért pont ez, tudom, hogy jó úton haladok a saját magam elfogadásában.

Nem érzek illatokat, de minden nap parfümöt használok.

Nem látok jól, de nagy tisztelettel hódolok a szenvedélyemnek, az olvasásnak.

Nem hallok a jobb fülemre, de a zene elengedhetetlen része a mindennapjaimnak.

Nem érzem a rózsa illatát, de ha látok egyet, igyekszem az emlékeimből elővarázsolni és azt élvezni.

Nem hivatkozok az izomgyengeségemre, hanem beépítem életembe a rendszeresen tornát.

Nem tudok hangosan beszélni, de rengeteg kávézós, csacsogós, barátnős programot szervezek.

Megtanultam szaglás és ízlelés nélkül főzni.

Megtanultam teljes életet élni és más dolgokkal pótolni a hiányosságaimat.

Élvezem a napfelkeltét, mert egy új nap lehetőségeit hordozza magában. Szeretem a méhek zümmögését hallgatni, mert azt jelenti, hogy virág van a közelben. Elfogadtam, hogy életem végéig (beszélő) gégekanüllel élek (ez volt a negyedik alkalom), mert így tele van oxigénnel a tüdőm.

Értékelem a gyerekemmel töltött minden percet, mert sokat tanulhatok tőle.

Örömet okoz, hogy NŐ lehetek, és hogy megélhetem ennek minden percét.

Köszönettel tartozom Istennek, hogy megtanított az élet apró értékeire. Megtanított arra, hogy a tartalom nélküli panaszkodás nem visz előre, és ajándékba kaptam kellő  mennyiségű optimizmust, empátiát és jókedvet, hogy meg tudjak békélni kissé viharvert testemmel és boldogan éljek vele szövetségben.

És hálás vagyok a férjemnek, akinek a támogatása nélkül ma nem lennék az aki vagyok. Aki mellettem áll minden nehézségben, aki velem nevet, fogja a kezem, és aki naponta elmondja, hogy mennyire szeret. Szeret minden testi nyavalyámmal együtt. Nem a betegség vagyok, hanem egy nő kis hibás "berendezéssel".

És igen, köszönöm, jól vagyok. Most már ki tudom mondani.

Nincsenek megjegyzések: